Japanin rallin lauantai näytti hetken siltä, että Toyota-tallikaverit vaihtavat paikkaa. Evans ajoi aamulla todella kovaa ja söi Ogierin etumatkan ensin muutamaan sekuntiin ja sitten vain 1,4 sekuntiin Mt. Kasagin toisella ajokerralla. Ogier oli aamulla varovaisempi, koska osalla pätkistä oli likaa ja “saastunutta” tieuraa, eikä nuottiautoja ollut mukana kaikilla osuuksilla. Iltapäivällä, kun nuottiryhmät saivat mennä edellä, Ogier pystyi hyödyntämään tien paremmin ja voitti sekä Ena- että Obara-pätkän. Näin hän sai käännettyä tilanteen takaisin ja tuli yöhön 6,5 sekunnin johdossa. “Aamu olisi voinut olla parempi, mutta iltapäivä oli ok,” Ogier tiivisti.

Evansin päivä ei silti ollut kaukana täydellisestä: hän osui toiseksi viimeisellä erikoiskokeella kanttariin vasemmalla takakulmalla ja oli hetken vaarassa menettää renkaan kokonaan, mutta selvisi ilman merkittävää aikatappiota. Se pitää hänet edelleen aivan Ogierin kannassa ja tekee sunnuntaista kahden Toyotan välisen finaalin.

Draama osui kotikisan sankariin Takamoto Katsutaan. Hän ajoi aiemmin Toyotan vauhdissa voittotaistelussa, mutta ajoi läpi muovisista vesiesteistä ja rikkoi GR Yariksensa ohjaustehostuksen. Katsuta ja kartturi Aaron Johnston yrittivät korjata autoa siirtymillä niin pitkälle, että Johnston jopa imaisi moottorista öljyä suuhunsa ja syötti sitä ohjaustehostimeen, jotta matka jatkuisi – mutta päivä meni tuloksellisesti pilalle ja myöhästyminen erikoiskokeen lähdöstä johti lopulta päivän hylkäämiseen.

Katsutan putoaminen nosti Hyundain Adrien Fourmaux’n kolmanneksi. Aamulla hän otti kaksi pätkävoittoa, mutta iltapäivällä Toyotan kaksikko oli taas omalla tasollaan ja Fourmaux jäi päivän päätteeksi 17,1 sekunnin päähän Evansista. Sami Pajari lähti lauantaihin vain 0,3 sekunnin päässä Fourmaux’sta, mutta osuma penkkaan EK9:llä rikkoi pakoputkea. Sen jälkeen melu ohjaamossa oli niin kovaa, että Pajari sanoi ajaneensa osin muistin varassa, koska Marko Salmisen nuotit eivät kuuluneet kunnolla. Se maksoi aikaa ja Pajari jäi päivän päätteeksi yli 20 sekunnin päähän kolmospaikasta.

Kalle Rovanperän “tehtävä” lauantaiksi onnistui: hän nousi perjantain isoista ongelmista jo seitsemänneksi. Rovanperä ohitti koko Rally2-joukon, ja nousua auttoi myös Thierry Neuvillen keskeytys vaihteistovian vuoksi sekä Katsutan ongelmat. Näin suomalainen sai taas vähän pisteitä talteen mestaruuskamppailua varten.

WRC2/Rally2-tilanne oli lopussa kiinnostava siksi, että Oliver Solberg johti ryhmää selvästi Toyotallaan, mutta koska hän ei ole ilmoittautunut pisteluokkaan tähän kisaan, WRC2-pisteistä ajavissa johdossa on Alejandro Cachón. Hän johtaa luokkaa 26,9 sekunnilla Nikolay Gryaziniin nähden, ja kolmantena on Jan Solans vain 5,2 sekunnin päässä Gryazinista. M-Sportin Gus Greensmith putosi pelistä jarruvian takia jo lauantain toisella pätkällä, joten kärki selkiytyi illaksi. Suomen Heikki Kovalainen on pisteistä ajavien joukossa neljäntenä, mutta jäänyt jo lähes 3 minuuttia palkintopallipaikasta. Solberg huomioiden on Kovalaisen ero kärkeen lähes 5 minuuttia.